Manfaat Daging Kelinci Untuk Meningkatkan Kesuburan

Kesuburan pada wanita ini bisa kita lihat dari kualitas sel telur yang berasal dari wanita. Sel telur ini diproduksi tiap bulannya. Para wanita juga harusnya mengetahui kapan waktu suburnya tiba, sehingga bisa mengukur waktu yang tepat untuk melakukan fertilize. Untuk itu para wanita sebaiknya membaca artikel yang telah kami tulis sebelumnya dengan judul “Cara menghitung masa subur wanita”. Setelah Anda mengetahui kapan waktu subur Anda dan waktu yang tepat untuk melakukan fertilisasi, maka lamgkah selanjutnya yang perlu Anda ketahui adalah cara meningkatkan kesuburan Anda sebagai wanita.

Arnab merupakan binatang yang banyak dipelihara dan digemari orang, mulai dari kanak-kanak hingga orang tua. Binatang pemakan lobak merah ini banyak sekali jenisnya. Begitu pula warna bulunya. Ada putih, coklat, hitam, abu-abu dan masih banyak lagi. Dengan bertumpu pada kedua kaki belakangnya, binatang ini mampu melompat dengan cepat untuk mengelakkan bahaya. Manfaat Daging Kelinci Untuk Meningkatkan Kesuburan


Akhir-akhir ini budi daya ternak kelinci sudah sangat maju sehingga keberadaan kelinci sangat mudah dijumpai di mana-mana. Bahkan di pasar-pasar kaget (kawasan perumahan ataupun di pinggir jalan) sudah dijajakan arnab dalam jumlah yang cukup banyak, dengan menggunakan kereta tab terbuka.

Kelinci di samping sebagai haiwan kesayangan, ternyata dagingnya juga diyakini dapat menyembuhkan suatu penyakit. Pengalaman menarik berlaku di Sleman - Yogyakarta. Seorang penternak arnab suatu hari pernah kedatangan orang dengan nafas ngos-ngosan. Tanpa banyak komentar orang tersebut terus meminta dibakarkan hati plus jantung arnab. Tanpa fikir panjang dipenuhinya permintaan tersebut. Begitu daging arnab sudah masak, orang tersebut langsung menyantapnya hingga tak tersisa. Kira-kira 5 minit kemudian orang yang ternyata pesakit asma tersebut sudah tidak lagi ngos-ngosan. Bahkan wajahnya nampak sumringah. Sejurus kemudian orang tersebut menjelaskan kepada si penternak arnab bahawa daging arnab berkhasiat untuk menyembuhkan penyakit asma. Apalagi bila memasaknya dengan cara direbus sahaja.

Khasiat daging arnab ini mempunyai dua mahasiswa Fakulti Perubatan Universiti Brawijaya Malang. Kandungan ketotifen dalam daging arnab menjadi alternatif bagi pesakit asma. Sebatian molekul yang terdapat dalam daging ini mampu menyembuhkan penyakit asma. Bahagian paling mujarab terletak pada hati arnab. Untuk mengekalkan kadar pemakanan dan kandungan ketotifen ini, paling baik dimasak menggunakan sistem rebus.

Berdasarkan pengalaman aneh tersebut akhirnya si pedanag kelinci membuka warung sate kelinci tidak jauh dari rumahnya. Hampir setiap hari ada pemesan organ-organ khas pada kelinci, contohnya kepala, hempedu, hati dan zakar. Menurut pengakuan para pembelinya, organ-organ haiwan tersebut mempunyai khasiat tersendiri sebagai rawatan alternatif.

Berdasarkan pengalamannya, peniaga sate tersebut mengatakan bahawa semua bahagian dari kelinci mempunyai khasiat menyembuhkan penyakit. Misal kepala, hati, hempedu, daging dan batang. Tapi masih ada yang belum dapat diketahui, siapa tahu dari darah serta kulitnya juga tersimpan khasiat yang ampuh.

Kepala arnab yang di dalamnya ada otak, misalnya, boleh menambah kesuburan wanita. Hati arnab untuk merawat penyakit asma. Dagingnya yang dikenal punya protein tinggi dan kolesterol rendah juga baik untuk kesihatan. Sedang zakar serta testis haiwan boleh menambah keperkasaan kaum lelaki.

Cara memupuk ada yang cukup dimasukkan plastik lalu dikukus. Memang kajian saintifik tentang khasiat daging arnab belum terdengar, namun beberapa orang menyatakan (sugesti) kebenaran khasiat daging arnab.

0 Response to "Manfaat Daging Kelinci Untuk Meningkatkan Kesuburan"

Posting Komentar