Kebiasaan Yang Bisa Menurunkan Kesuburan Pria

 
 
Sebahagian daripada anda pasti mengetahui bahawa tahap kesuburan khususnya untuk anda para lelaki sangatlah penting dalam hidup kita. Tahap kesuburan ini boleh mempengaruhi masa depan anda khususnya bagi anda yang ingin mempunyai keturunan yang baik.

Kesuburan seorang lelaki tergantung dari bagaimana kualiti sperma. Namun masalahnya kini banyak lelaki yang tidak memperhatikan sehingga kualiti spermanya pun menurun dan tidak maksimum.

Ada beberapa perkara yang memberi kesan kepada kualiti sperma seorang lelaki, selain gaya hidup sihat, ada beberapa aktiviti yang nyatanya sangat berpengaruh kedalam kualiti dari sperma itu sendiri.

Berikut beberapa kebiasaan yang nyatanya boleh mengurangkan jumlah sperma yang perlu anda ketahui.

1. Memakai sunscreen

Apabila berada di pantai, menggunakan sunscreen atau tabir suria menjadi alasan agar kulit kita tetap terlindung dari pancaran sinar matahari. Tetapi tahukan kamu jika terlalu sengit memakai sunscreen boleh mempengaruhi kesuburan?

Sebuah kajian baru dari Longitudinal Penyiasatan Kesuburan dan Environment (LIFE) mendapati bahawa bahan kimia yang biasa dijumpai dalam tabir suria boleh mengganggu kesuburan lelaki sebanyak 30 peratus. Penyelidikan tersebut menyebutkan, bahawa ketika kulit menyerap bahan kimia yang menapis sinar UV, seperti BP-2 atau 3oh-BP, boleh mengganggu hormon lelaki.

2. Kemurungan

Kesihatan fikiran sangatlah penting kerana hal tersebut boleh membuat kualiti sperma semakin baik, namun jika sebaliknya apakah yang terjadi? jawapannya adalah kesuburan dan kualiti sperma boleh menurun.

Stress disertai kemurungan bukan hanya mengganggu kesihatan sperma sahaja tetapi juga kesihatan fizikal dan lain sebagainya, Mengapa? hal tersebut kerana stress boleh mengganggu pengeluaran dari testosteron itu sendiri.

3. Menggunakan komputer riba dan telefon bimbit

Laptop dan telefon bimbit adalah benda yang sering kita gunakan sehari-hari. Namun kedua-dua benda ini ternyata sangat berperanan dalam menurunkan tahap sperma dan kesuburan. Para penyelidik memberi amaran bahawa panas yang dihasilkan dari laptop boleh meningkatkan suhu dalam skrotum dan mengurangkan pengeluaran sperma.

Penyelidikan pada tahun 2008 lalu mengatakan bahawa adanya hubungan yang kuat antara penggunaan telefon bimbit serta komputer riba dengan penurunan sperma. Pengkaji mengungkap, orang-orang yang bercakap selama empat jam atau lebih mempunyai sperma lebih sedikit daripada mereka yang tidak.

4.Vegetarian

Menjadi orang yang tidak memakan daging atau vegetarian memang baik untuk kesihatan bagi mereka yang ingin mempunyai badan yang cergas. Namun, ada satu kerugian anda yang vegetarian iaitu boleh menjejaskan kesuburan.

Para penyelidik di Loma Linda University Medical School mendapati bahawa orang vegetarian mempunyai jumlah sperma lebih rendah atau kira-kira 50 juta sperma per ml berbanding dengan karnivor dengan 70 juta per ml.

5. Tidak Berhubungan
 
Sebuah kajian yang dilakukan di Soroka University Medical Centre di Israel mendapati bahawa tidak melakukan hubungan seksual juga menyebabkan sperma menjadi basi 'yang dengan kata lain, jumlah sperma akan kurang berbanding mereka yang bercinta rutin. Anda pastinya tidak ingin kan?

0 Response to "Kebiasaan Yang Bisa Menurunkan Kesuburan Pria"

Posting Komentar