Ketahui Paracetamol Bisa Menurunkan Kesuburan Pria

Ubat penghilang rasa sakit yang biasa digunakan, parasetamol rupanya boleh mengganggu kesuburan lelaki.

Parasetamol, yang juga dikenali sebagai acetaminophen dan dijual dengan nama jenama Tylenol di Amerika dan Panadol di Inggeris, telah dikaitkan dengan kemandulan, kajian baru menunjukkan.

Menurut para saintis di National Institutes of Health, tahap tinggi ubat parasetamol dalam urine lelaki menyebabkan seorang wanita sukar hamil. Penyelidikan dilakukan dengan menguji air kencing peserta kajian.

Ketahui Paracetamol Bisa Menurunkan Kesuburan Pria


"Tingkat tinggi parasetamol dalam air kencing dan beberapa faktor lain juga menyertai. Katakan paparan anilin, bahan kimia tekstil pembuat getah dan sebagainya atau gaya hidup juga berpengaruh," kata penulis pertama kajian, Dr. Melissa Smarr, seperti diberitakan Dailymail, Sabtu (16/7/2016).

Wanita mempunyai tahap rata-rata lebih tinggi daripada dadah dalam air kencing mereka, berbanding laki-laki. Tapi, penyelidik mencatat tahap tinggi parasetamol dalam sistem wanita tidak berkaitan dengan peluang penurunan kesuburan.

Data kajian kesuburan terdiri dari 501 pasangan yang berdaftar di empat negara di Michigan dan 12 daerah di Texas, dari 2005 hingga 2009. Para wanita mengambil bahagian berkisar pada usia 18-44 dan lelaki di atas usia 18 tahun. Setiap peserta memberikan sampel air kencing yang dianalisis untuk mengukur kepekatan parasetamol.

Namun, pasangan di mana laki-laki mempunyai tahap tinggi parasetamol - lebih dari 73,5 ng / ml - yang 35 peratus lebih kecil kemungkinannya untuk hamil, berbanding dengan mereka pasangan mana laki-laki mempunyai tahap rendah - kurang dari 5.4 ng / ml.

Para penyelidik menekankan bahawa penemuan mereka perlu disahkan oleh kajian yang lebih besar dan yang lebih baik agar dapat mengenalpasti sumber parasetamol, tempoh masa peserta yang terkena, dan jumlah kompaun yang terdedah kepada mereka.

0 Response to "Ketahui Paracetamol Bisa Menurunkan Kesuburan Pria"

Posting Komentar