Tips Cara Melancarkan Haid dan Haid Secara Alami

 Kitaran kedatangan haid merupakan perubahan fisiologi pada diri wanita yang disebabkan oleh beberapa faktor.

Salah satu faktornya iaitu terjadi pendarahan hormon LH-Progesteron dan FSH-Estrogen pada endometrium secara rutin di setiap bulannya. Pendarahan ini juga disebut pereputan dinding rahim wanita (baca: fasa haid).

Haid akan tiba saat seorang wanita menginjak masa Puberitas di lingkungan usia 9-17 yang akan berlangsung pada bulan-bulan berikutnya.

Apabila seseorang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, bermakna ada kelainan yang sedang menimpanya.

Biasanya, akan timbul kebimbangan dalam diri seputar soalan:
  • Kelainan apa yang sedang saya alami
  • Apakah kelainan ini masih tergolong normal?
  • Apa yang perlu saya lakukan?
Ketiga soalan ini sering menghantui fikiran wanita, untuk menjawab ketiga hal tersebut, akan kami huraikan secara beransur-ansur apa saja yang harus diperhatikan.

Perlu kami tekankan di awal bahawa seseorang yang dikatakan mempunyai kitaran haid yang tidak lancar bermakna ia mempunyai darah kotor yang terkumpul pada rahim.

Darah kotor ini dipengaruhi oleh beberapa faktor, sebagaiamana yang akan kami sebutkan pada perenggan selanjutnya.

Pada Umumnya, ketidakancaran haid boleh diatasi dengan mengambil beberapa makanan atau minuman yang sihat, sehingga anda tidak perlu repot untuk membuat pemeriksaan ke doktor.

Berbeza dengan ketidaklancaran haid yang dicetuskan oleh penyakit tertentu yang memerlukan untuk merujuk kepada doktor pakar.

Pada tulisan ini, sahabat arwini akan kami pandu dalam mengatasi haid dengan penggunaan bahan alami. Termasuk diantaranya cadangan makanan untuk melancarkan haid.

Namun untuk melakukan panduan ini, ada baiknya sahabat arwini memiliki gambaran mudah seputar gangguan haid serta penyebab yang memicunya.

Faktor yang Mempengaruhi Gangguan Haid

Sebagaimana yang kami sebutkan di awal, Haid tidak lancar dipengaruhi oleh beberap faktor. Di antaranya: kelebihan berat badan, melakukan pola diet yang salah, ketidakesimbangan hormon estrogen dan progesterone, terdapat penyakit, dll.

Secara terperinci, faktor ketidaklancaran haid telah kami jelaskan pada artikel 15 Punca Haid tidak lancar. Namun akan kami huraikan lebih sederhana, penyebab umum yang memicunya, diantaranya:

1. Ketidakseimbangan Hormon

Ketidakseimbangan hormon boleh mencetuskan haid yang tidak teratur. diantara yang mempengaruhinya iaitu: ubat-ubatan, gaya hidup, perimenopause, sakit, tiroid, dan sindrom polisistik ovari.

2. Tidak Teratur Kerana Tekanan

Memikirkan banyak perkara akan memberi kesan kepada keadaan badan yang tidak sihat. Salah satunya memberi kesan pada tempoh haid yang berubah-rubah.

Kelenjar adrenal akan mengeluarkan kortisol jika keadaan tubuh dan fikiran tidak stabil.

Keadaan fikiran yang tidak stabil akan berpengaruh pada hormon estrogen, progestrogen, dan penurunan gonadotropin relasing hormon (GnRH) yang melambatkan terjadinya haid (ovulasi).

3. Tidak Lancar Kerana Penyakit

Salah satu tanda haid tidak teratur disebabkan oleh penyakit yang terdapat pada saluran pembiakan.

Di antara penyakit tersebut adalah kista, polip, fibroid, jangkitan pada saluran pembiakan, kelainan genetik, endometriosis, dan sindrom polisistik ovari.

Ketiga hal ini adalah faktor utama yang menyebabkan haid terganggu.

Hal ini dapat diertikan: Ketika seseorang boleh mengesan apa punca haidnya terganggu maka ia akan mudah mengatasinya.

Sebagai contoh, apabila anda mengalami haid yang tidak tertarur namun sebelum ini berjalan nomal / lancar.

Perhatikan aktiviti yang sedang anda lakukan beberapa hari kebelakangan (seminggu hingga dua minggu sebelum ini).

Jika anda sedang menjalankan program diet, bermakna ada kemingkinan hal tersebut yang memicunya.

Kurangkan aktiviti diet yang anda lakukan.

Begitu juga apabila anda mengetahui bahawa beberapa minggu kebelakangan ini ada banyak aktiviti yang melelahkan, hingga membebankan fikiran.

Kurangkan aktiviti tersebut, jernihkan fikiran agar tidak menimbulkan stres.

Tips Cara Melancarkan Haid dan Haid Secara Alami 

Melancarkan haid secara alami dan aman dapat kita jumpai disekeliling kita, baik dari ramuan ubat tradisional mahupun ubat kimia yang boleh didapati di farmasi.

Jika anda merasa sangat memerlukan ubat ini, maka langkah yang tepat iaitu melawat doktor untuk mengkonsltasikan ubat yang tepat dengan permasalahan haid yang sedang dialami.

Berbeza jika anda tidak yakin dengan kesan sampingan yang ditimbulkan ubat tersebut. Anda boleh menggunakan tips melancarkan haid di bawah ini.

Sebagaimana yang telah kami sebutkan sebelum ini bahawa haid yang tak kunjung datang akan membuat keresahan pada wanita.

Hal tersebut dapat diatasi dengan mengurangkan penyebab terjadinya haid, sebagaimana yang telah kami ilustrasikan pada perenggan sebelumnya.

Selain memberi perhatian kepada penyebab haid tidak lancar, ada langkah lain yang perlu dilakukan bilamana mengelakkan penyebabnya tidak memberikan kesan pada permasalahan haid yang sedang berlaku.

Langkah-langkah tersebut, kami ringkas ke dalam 2 bahagian. Pertama: Kegiatan sehari-hari untuk melancarkan haid; Kedua: Jenis makanan untuk melancarkan haid.

1. Sukan Teratur

Membina rutin bersenam sangat baik untuk menjaga kesihatan tubuh, selain itu olahrag yang tepat dapat melancarkan haid yang tidak teratur.

Banyak sukan yang berguna untuk kelancaran haid seperi yoga, jalan kaki dan joging. Sukan yang dimaksudkan di sini adalah jenis sukan yang ringan yang mudah dilakukan.

2. istrahat yang Cukup

Istrahat memberikan peranan penting dalam menjaga kecergasan tubuh, selain itu istrahat juga dapat membantu dalam mengelakkan stress.

Jangan memikirkan banyak perkara yang boleh mencetuskan strees, kerana hal tersebut tidak baik untuk kelancaran haid.

Rehat yang cukup dilakukan untuk memberikan hak tubuh yang telah bekerja keras seharian.

3. Pola Makan Sehat

salah satu faktor penting untuk kelancaran haid adalah mengatur pola makan yang sihat.

Mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan sangat berguna bagi kesahatan dan dapat memperlancar haid.

Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin, serat tinggi dan zat besi sangat berguna untuk melancarkan haid.

4. Gaya Hidup Sihat

Gaya hidup sihat akan membantu anda mendapatkan kesihatan prima, tarmasuk juga dapat mengurangkan masalah yang sedang anda hadapi saat ini.

Untuk itu, elakkan merokok, kurangkan kafein, elakkan alkohol dan yang lain yang boleh membuat hidup anda tida sihat.

0 Response to "Tips Cara Melancarkan Haid dan Haid Secara Alami "

Posting Komentar